בעידן של ימינו יש צורך בשמירה על תחרות חופשית והוגנת במשק. רשות התחרות מופקדת על מגוון רחב של תחומים, בהם פיקוח על עסקאות, אכיפה, ייעוץ לגופי הממשלה והכנסת ועוד. הרשות שואפת למגר כל פגיעה או חשש לפגיעה בתחרות בשווקים.

בישראל נחקק חוק ההגבלים העסקיים, שכיום מכונה "חוק התחרות הכלכלית". רשות התחרות הגבירה לאחרונה את האכיפה של הוראות חוק התחרות ונוקטת בהליכים שונים נגד חברות ונושאי משרה לנוכח הפרות של החוק. ככל שהנך מעורב בהליכי אכיפה של רשות התחרות מומלץ להיוועץ עם עורך דין אשר מתמחה בתחום ההגבלים העסקיים.

מה הן עבירות הגבלים עסקיים?

מטרת רשות התחרות היא כאמור לקדם ולשמור על התחרות החופשית במשק. במסגרת זו תפקידה של מחלקת החקירות של רשות התחרות הוא לחקור חשדות לביצוע עבירות על חוק התחרות. חוקרי רשות התחרות מוסמכים לחקור כל אדם בשל עבירה על החוק, לדרוש מכל אדם הקשור לעבירה להתייצב לשם חקירה וכן להתלוות לחוקר רשות ולמסור לו כל פרט, מסמך וידיעה הנוגעים לעבירה.

 

כמו כן הוסמכו חוקרי הרשות להיכנס לכל מקום שבו מתנהל עסק, לערוך בו חיפוש ולתפוס כל חפץ שיש יסוד סביר להניח כי ישמש ראיה במשפט בגין עבירה על הוראות החוק. החוקרים רשאים לעכב, לעצור ולשחרר חשודים בהתאם לחוק המעצרים.

 

בתום החקירה יעבירו החוקרים את חומרי החקירה לידי תובעי הרשות, אשר יחליטו על בסיס חומר הראיות שנאסף אם יש מקום להגיש כתב אישום נגד החשודים בביצוע העבירות.

 

בנוסף חוק התחרות הכלכלית מסמיך את הממונה על התחרות להטיל עיצומים כספיים בגין הפרות שונות של הוראות החוק. טרם ההחלטה על הטלת עיצום כספי מתנהל הליך שימוע, והמפר זכאי להגיש ערר על ההחלטה לבית הדין לתחרות.

עבירות נפוצות על חוק התחרות

– צד להסדר כובל אסור

– מיזוג בניגוד להוראות הדין

– בעל מונופולין אשר ניצל את מעמדו לרעה

– הפרת תנאי או הוראה שקבעה הממונה

 

הפרה של הוראות חוק התחרות היא עבירה פלילית בנסיבות מסוימות הקבועות בדין. בהתאם למדיניות רשות התחרות, ההפרות החמורות של החוק מנותבות למסלול האכיפה הפלילית. החוק קובע מדרג חומרה לעבירות השונות. החל מעונש מאסר מרבי של חמש שנים למי שהיה צד להסדר כובל אסור, דרך עבירות כגון ניצול מעמד לרעה בכוונה להפחית את התחרות בעסקים או לפגוע בציבור, שעונשן המרבי עומד על שלוש שנות מאסר, וכלה בהפרות אחרות של הוראות החוק שעונשן המרבי עומד על שנת מאסר.

 

חשוב מאוד לשים לב כי בחוק נקבעה חובת פיקוח על מנהלי תאגידים, אשר עשויים למצוא את עצמם בנסיבות מסוימות חבים באחריות פלילית רק מאחר שלא פיקחו ולא עשו כל שביכולתם כדי למנוע עבירה של התאגיד או עובד מעובדיו.

כיצד עו"ד הגבלים עסקיים יכול לסייע?

ייצוג ייעוץ וליווי לקוחות בפני רשות התחרות בהליכי החקירה, הליך השימוע, ניהול המשפט וערעור במידת הצורך.

עו"ד מאור ברדיצ'בסקי – ייעוץ משפטי מקצועי בנושא הגבלים עסקיים

אם זומנתם חלילה לחקירה ברשות התחרות, מומלץ כי תיוועצו עם עורך דין לפני החקירה. משרד ברדיצ'בסקי הוא בעל ניסיון וידע עשיר בתחום העבירות הכלכליות לרבות עבירות על חוק התחרות. המשרד מעניק יחס אישי, צמוד ודיסקרטי ללקוחותיו, תוך מתן מעטפת משפטית כוללת ומלאה, ברגישות ומקצועיות.   

לתיאום פגישה אישית צלצלו 073-7424446.

ככל שהנך מעורב בהליכי אכיפה של רשות התחרות מומלץ להיוועץ עם  עורך דין אשר מתמחה בתחום ההגבלים העסקיים.

אכיפה מינהלית ועיצומים כספיים

אכיפה מינהלית ועיצומים כספיים

הוראות החוק בעניין הליך העיצום הכספי מעוגנות בפרק ח'3 לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 ("חוק ניירות ערך"), והוראות החוק בעניין הליך האכיפה המנהלי מעוגנות בפרק ח'4 לחוק ניירות ערך. בנוסף הליכי…

להמשך קריאה
השקעות לא מפוקחות ברשתות החברתיות

השקעות לא מפוקחות ברשתות החברתיות

בתחום דיני ניירות הערך קיימות הוראות רבות הנוגעות למתן ייעוץ השקעות ולניהול תיקים עבור הציבור הרחב, כמו גם גיוסי כספים מהציבור. אף על פי כן, בשוק ההון הישראלי קיימים יזמים,…

להמשך קריאה
עו ד הגבלים עסקיים

עורך דין הגבלים עסקיים

בעידן של ימינו יש צורך בשמירה על תחרות חופשית והוגנת במשק. רשות התחרות מופקדת על מגוון רחב של תחומים, בהם פיקוח על עסקאות, אכיפה, ייעוץ לגופי הממשלה והכנסת ועוד. הרשות…

להמשך קריאה
עורך דין קריפטו

מתי מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין מטבעות דיגיטליים?

בשנים האחרונות עולם המטבעות הדיגיטליים (המכונים לעיתים מטבעות וירטואליים או מטבעות קריפטוגרפיים) הולך וצובר תאוצה ברחבי העולם. בשונה ממטבעות פיזיים, מטבעות קריפטו (כגון ביטקוין ואתריום) אינם נשלטים על ידי גוף…

להמשך קריאה