ביצוע מעשה של הלבנת הון עשוי לגבש עבירה פלילית לפי חוק איסור הלבנת הון. מטרת הלבנת ההון היא להטמיע רכוש שמקורו בפעילות בלתי חוקית בתוך רכוש חוקי, לרבות באמצעות שימוש במערכת הפיננסית.

הלבנת הון נועדה לרוב לכך שלא ניתן יהיה לזהות את מקור הרכוש, מיקומו וזהות בעלי הזכויות בו. הפעילות הבלתי חוקית מכונה "עבירות מקור", מדובר למעשה ברשימה של עבירות המנויות בתוספת הראשונה לחוק איסור הלבנת הון.

 

ברשימה זו מופיעות עבירות כגון: עבירות מס חמורות, עבירות מרמה לפי חוק העונשין, עבירות של מידע פנים ותרמית בניירות ערך, סחיטה, רצח, ניהול וארגון הימורים בלתי חוקיים, מעילות וגניבות, שוחד, סחר בסמים, סחר בלתי חוקי בנשק וסחר בבני אדם.

 

עבירות הלבנת הון נחשבות לעבירות חמורות ביותר. לכן מרגע שאדם חשוד חלילה בביצוע של עבירות על חוק איסור הלבנת הון, מומלץ כי יתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום.  

איך מתבצעת הלבנת כסף שחור?

ישנן דרכים שונות לביצוע עבירות של הלבנת הון. לרוב הן מתבצעות בשלושה שלבים:

 

1. שלב ההשמה – בשלב זה הכסף הבלתי חוקי מוחדר למערכת הפיננסית.

2. שלב הריבוד – בשלב זה מבוצעות פעולות במטרה לטשטש את מקור הכסף הבלתי חוקי.  

3. שלב ההטמעה – בשלב זה נעשה שימוש בכסף המולבן וניתן להצביע על מקור לגיטימי לכאורה עבורו.

*אין הכרח כי שלבי ההליך יתקיימו במלואם.

מתי מתעורר חשד לביצוע הלבנת כספים?

מעבר למעקב אחר חשודים פוטנציאליים, ישנן כמה פעולות בנקאיות שמעוררות חשד לביצוע פעילות של הלבנת הון. למשל, הפקדת סכומי כסף גדולים של מזומן, מבלי לספק הסבר סביר לגבי מקורם.

 

קיימות שיטות רבות ומגוונות לביצוע הלבנת הון והן נעשות מתוחכמות ויעילות יותר. להלן מספר דוגמאות:

 

– העברות פיקטיביות של כספים.

– פיצול של הפקדות הפטורות מחובת דיווח.

– שימוש בחברות קש פיקטיביות ובאנשי קש.

– שימוש בחברות לגיטימיות בעלות תזרים גבוה.

– הנפקת חשבוניות פיקטיביות.

– הסכמי הלוואה והסכמי ייעוץ פיקטיביים.

– רכישת יהלומים, זהב, חפצי אמנות, נדל"ן לצורך הלבנת הון.

– שימוש במדינות בעלות משטר רגולטורי רופף.

 

מדינות רבות, ביניהן ישראל, נאבקות באופן אינטנסיבי בפעולות של הלבנת הון, הן עושות זאת באמצעות רגולציה נוקשה, פיקוח על המערכות הפיננסיות והעלאת המודעות לסנקציות החמורות המוטלות על המעורבים בביצוע עבירות של הלבנת הון. עורכי דין המתמחים בעבירות "צווארון לבן" מסוג זה, הם בעלי ידע וניסיון להעניק ייעוץ משפטי למי שנחקרים בחשד לביצוע העבירות.

איך עורך דין יכול לסייע בטיפול בעבירות של הלבנת הון?

עורך דין הלבנת הון לרוב יהיה בעל ידע משפטי עשיר בתחום הפלילי והפיננסי. עורך דין כזה יעניק ללקוח שלו ייעוץ משפטי מקיף, הכולל בין היתר:

 

– הסברים לגבי טיב החשדות ואופי ההליכים הפליליים, פירוט זכויותיו של הלקוח תוך הצגת מכלול האפשרויות העומדות בפניו, והכל על מנת שהלקוח יוכל לקבל את ההחלטות הנכונות ביותר עבורו.

 

– ייצוג וליווי משפטי במהלך החקירה הפלילית. עורך הדין ישמור על זכויות הלקוח, ביניהן זכות הקניין, כבוד האדם, חופש העיסוק, הזכות להליך הוגן ולמשפט צדק. הייצוג כולל לרוב גם הליכי מעצר וערבויות, הליכי חילוט זמני וכן בקשות לשחרור רכוש תפוס, הליך שימוע, ניהול הליכי ביניים שונים, מגעים עם רשויות האכיפה והפרקליטות, הצגת טיעוני ההגנה וניהול ההליך בבית המשפט.

מה הם העונשים שקבע המחוקק על ביצוע עבירות הלבנת הון?

המחוקק קבע עבירה שעונשה עד עשר שנות מאסר למי שפעל במטרה להסתיר או להסוות מקורו של רכוש בלתי חוקי, ועבירה שעונשה עד 7 שנות מאסר למי שפעל ברכוש בידיעה שמדובר ברכוש בלתי חוקי, וזאת בהתאם להגדרות הדין. לצד עונשי המאסר מושתים קנסות כספיים לא מבוטלים.

 

בנוסף, בית המשפט יכול להורות על חילוטים ותפיסת רכוש במסגרת הליכים אלו.

 

כלי החילוט יועד בעבר בעיקר לעבירות של פשיעה מאורגנת וסחר בסמים אך כיום הוא נפוץ ביותר ונעשה כמעט בשגרה בתחום העבירות הכלכליות בהן עולה חשד לביצוע עבירות של הלבנת הון. חוק איסור הלבנת הון מאפשר לחלט רכוש בהיקף אדיר, ולא רק רכוש שהגיע מפירות העבירה או הנו בעל זיקה לעבירה, אלא גם רכוש לגיטימי שווה ערך.

 

להבטחת החילוט בסוף ההליך המשפטי, נוקטת יחידת החקירות בכלי של חילוטים זמניים ותפיסת רכוש רב, לרבות הקפאת חשבונות בנק, הטלת עיקולים על נכסי נדל"ן וניירות ערך, תפיסת כלי רכב, כספי מזומנים ועוד. השלכות הפעלת כלי החילוט על-ידי רשויות האכיפה במדינת ישראל הן מרחיקות לכת וחסרות פרופורציה ביחס לדרך בה מסתיימים מרבית ההליכים ללא הרשעה כלל או עם היקפי חילוט נמוכים במידה משמעותית.

עו"ד מאור ברדיצ'בסקי – מומחה בעבירות הלבנת הון

משרד ברדיצ'בסקי הוא בעל מוניטין מקצועי מעולה ומוביל. עו"ד ברדיצ'בסקי מבטיח מתן יחס אישי וליווי צמוד ודיסקרטי לכל אורך הדרך. המשרד מטפל בתיקים גדולים ומתוקשרים, תוך ניתוח עובדתי ומשפטי מקיף ומעמיק של מכלול ההיבטים הדינים והראיות בתיק.

 

כאמור, עבירות הלבנת הון הן עבירות פליליות חמורות שבצידן עונשים כבדים, יש להעניק לחשוד בעבירות אלו ייעוץ משפטי מקצועי, הולם ומקיף. אשמח לחלוק מניסיוני הרב. לפרטים נוספים ולתיאום פגישה, אנא צלצלו 073-7424446.

עבירות הלבנת הון נחשבות לעבירות חמורות ביותר. לכן מרגע שאדם חשוד חלילה בביצוע של עבירות על חוק איסור הלבנת הון, מומלץ כי יתייעץ  עם עו"ד המתמחה בתחום.

אכיפה מינהלית ועיצומים כספיים

אכיפה מינהלית ועיצומים כספיים

הוראות החוק בעניין הליך העיצום הכספי מעוגנות בפרק ח'3 לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 ("חוק ניירות ערך"), והוראות החוק בעניין הליך האכיפה המנהלי מעוגנות בפרק ח'4 לחוק ניירות ערך. בנוסף הליכי…

להמשך קריאה
השקעות לא מפוקחות ברשתות החברתיות

השקעות לא מפוקחות ברשתות החברתיות

בתחום דיני ניירות הערך קיימות הוראות רבות הנוגעות למתן ייעוץ השקעות ולניהול תיקים עבור הציבור הרחב, כמו גם גיוסי כספים מהציבור. אף על פי כן, בשוק ההון הישראלי קיימים יזמים,…

להמשך קריאה
עו ד הגבלים עסקיים

עורך דין הגבלים עסקיים

בעידן של ימינו יש צורך בשמירה על תחרות חופשית והוגנת במשק. רשות התחרות מופקדת על מגוון רחב של תחומים, בהם פיקוח על עסקאות, אכיפה, ייעוץ לגופי הממשלה והכנסת ועוד. הרשות…

להמשך קריאה
עורך דין קריפטו

מתי מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין מטבעות דיגיטליים?

בשנים האחרונות עולם המטבעות הדיגיטליים (המכונים לעיתים מטבעות וירטואליים או מטבעות קריפטוגרפיים) הולך וצובר תאוצה ברחבי העולם. בשונה ממטבעות פיזיים, מטבעות קריפטו (כגון ביטקוין ואתריום) אינם נשלטים על ידי גוף…

להמשך קריאה