בשנים האחרונות עולם המטבעות הדיגיטליים (המכונים לעיתים מטבעות וירטואליים או מטבעות קריפטוגרפיים) הולך וצובר תאוצה ברחבי העולם. בשונה ממטבעות פיזיים, מטבעות קריפטו (כגון ביטקוין ואתריום) אינם נשלטים על ידי גוף מרכזי כמו בנק או ממשלה, אלא מבוזרים ברשת.

כיום מתבצעות עסקאות רבות באמצעות מטבעות דיגיטליים, בין היתר בשל היותם נזילים ומשום שהעברתם מתבצעת בקלות מכל מקום בעולם. הם משמשים בעיקר לצורך השקעות, אך לעיתים גם לצורך תשלום עבור שירותים וסחורות. עם זאת, השימוש בהם כרוך בסיכונים רבים, משום שהמסחר מתנהל ללא פיקוח של גורם מרכזי וחשוף לתנודתיות רבה ולמגוון של עבירות כלכליות מתחום הסייבר. זו אחת הסיבות העיקרית בגללה משקיעים במטבעות קריפטו, נעזרים בשירותיו של עורך דין מטבעות דיגיטליים.

עבירות נפוצות בעולם הקריפטו

מכיוון שמדובר בתחום חדש ומתפתח בעל רגולציה רופפת, הונאות ומרמה בתחום הקריפטו הפכו אטרקטיביות. הנה כמה דוגמאות עיקריות לעבירות מסוג זה:

 

הונאות – מהעבירות הנפוצות ביותר בעולם המטבעות הדיגיטליים. להלן מספר דרכי פעולה בתחום:

 

– פריצה: חדירה לארנק הדיגיטלי של המשקיע, על מנת להשתלט על ההון הקיים בו.

– תוכנות זדוניות: שתילה של תוכנות בעזרתן מושכים מטבעות דיגיטליים מהמשקיע.

– פישינג: שליחת הודעה מזויפת מגורם אמין כביכול. בהודעה המשקיע מתבקש לתת את פרטי הכניסה שלו לחשבון או לבצע פעולה כלשהי, ובכך מאפשר לצד השני לקבל את הכסף.

– רמאות: עבירות המתבצעות באמצעות אתרי אינטרנט או אפליקציות, שמציעות רווחים גבוהים מהשקעה במטבעות דיגיטליים. כאשר מישהו מתפתה להשקיע, המטבעות שרכש עוברים לידי העבריינים.

– הונאות Ponzi: הונאת שרשרת, שכוללות גיוס של משקיע חדש באמצעות הבטחות סרק לרווחים גבוהים. הכסף עובר כרווח למשקיע הקודם, וחוזר חלילה. העבריינים משתמשים בכספי ההשקעות עד שהתוכנית קורסת והמשקיעים נשארים בידיים ריקות.

 

הלבנת הון – מכיוון שקשה לעקוב אחר הפעילות במטבעות דיגיטליים, ניתן לבצע הסוואה של מקורות ההון ולבצע העברות ממקור לא חוקי למקור חוקי. בנוסף, הלבנת הון מאפשרת  לבצע ולטשטש פעולות בלתי חוקיות, כמו תמיכה בארגוני טרור, סחר בסמים, שוחד ועוד. בין הגורמים המקלים על ביצוע עבירות כאלה:

 

– פעילות אנונימית: בעולם המטבעות הדיגיטליים ניתן להעביר כספים באופן אנונימי, דבר המאפשר לאנשים להסתיר את זהותם ואת מקורות ההון שלהם.

– העברה מהירה של כספים: הדבר מקשה לעקוב אחר הפעילות במטבעות דיגיטליים.

– ביזור המסחר: גורם נוסף המקשה על פיקוח אחר תנועת הכספים נעוץ בהתבססות המסחר על טכנולוגיית הבלוקצ'יין.

 

הרגולטורים בארץ ובעולם מנסים להתמודד עם השוק הטכנולוגי המתפתח, אך למרות ניסיונות חוזרים ונשנים להסדיר ולו באופן חלקי את תחום הקריפטו, בכל הקשור למשל לדיני ניירות ערך (האם מדובר במטבע או בנייר ערך?), לדיני המס (האם מדובר במטבע או בנכס?), לחובות הדיווח של מערכת הבנקאות ועוד סוגיות כאלו ואחרות (מתי וכיצד ניתן להפקיד את הכספים?), התחום עדיין פרוץ ואיננו מוסדר כראוי.

במה יכול לעזור עו"ד מטבעות דיגיטליים?

עורך דין בתחום הקריפטו יספק ייעוץ משפטי בכל הנוגע למטבעות דיגיטליים. הייעוץ רלוונטי הן למי שמעוניינים לפעול בשוק בצורה חוקית ובטוחה, הן למי שבוצעה נגדם עבירה, הן למי שמעורבים חלילה בביצוע עבירה.

 

חיקורי דין: מכיוון שמדובר בשוק גלובאלי וטכנולוגי, לעיתים קרובות נדרש שיתוף פעולה בין רשויות האכיפה במדינות שונות. הדבר נעשה בין היתר באמצעות חיקורי דין, המבוצעים כאשר יש צורך לאסוף חומרים או לחקור עדים שנמצאים במדינה אחרת.

עו"ד מאור ברדיצ'בסקי – הונאות ומרמה בתחום הקריפטו

ככל שתחום מטבעות הקריפטו הולך וצובר תאוצה, כך נוצר צורך ממשי בעורכי דין המתמחים בתחום המטבעות הדיגיטליים ובעבירות הקשורות לתחום. עם השנים, צברתי ידע נרחב בתחום, לצד ניסיון עשיר במשפט הפלילי, בכל הנוגע לייצוג עדים, חשודים ונאשמים בעבירות פיננסיות לרבות עבירות סייבר, עבירות מס ועבירות הלבנת הון.  במידה ויש לכם צורך בייעוץ משפטי בתחום המטבעות הדיגיטליים, אתם מוזמנים לקבוע פגישה אישית בטלפון 073-7424446.

השימוש במטבעות דיגיטליים כרוך בסיכונים רבים, משום שהמסחר מתנהל ללא פיקוח של גורם מרכזי וחשוף לתנודתיות רבה ולמגוון של עבירות כלכליות מתחום הסייבר.

אכיפה מינהלית ועיצומים כספיים

אכיפה מינהלית ועיצומים כספיים

הוראות החוק בעניין הליך העיצום הכספי מעוגנות בפרק ח'3 לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 ("חוק ניירות ערך"), והוראות החוק בעניין הליך האכיפה המנהלי מעוגנות בפרק ח'4 לחוק ניירות ערך. בנוסף הליכי…

להמשך קריאה
השקעות לא מפוקחות ברשתות החברתיות

השקעות לא מפוקחות ברשתות החברתיות

בתחום דיני ניירות הערך קיימות הוראות רבות הנוגעות למתן ייעוץ השקעות ולניהול תיקים עבור הציבור הרחב, כמו גם גיוסי כספים מהציבור. אף על פי כן, בשוק ההון הישראלי קיימים יזמים,…

להמשך קריאה
עו ד הגבלים עסקיים

עורך דין הגבלים עסקיים

בעידן של ימינו יש צורך בשמירה על תחרות חופשית והוגנת במשק. רשות התחרות מופקדת על מגוון רחב של תחומים, בהם פיקוח על עסקאות, אכיפה, ייעוץ לגופי הממשלה והכנסת ועוד. הרשות…

להמשך קריאה
עורך דין קריפטו

מתי מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין מטבעות דיגיטליים?

בשנים האחרונות עולם המטבעות הדיגיטליים (המכונים לעיתים מטבעות וירטואליים או מטבעות קריפטוגרפיים) הולך וצובר תאוצה ברחבי העולם. בשונה ממטבעות פיזיים, מטבעות קריפטו (כגון ביטקוין ואתריום) אינם נשלטים על ידי גוף…

להמשך קריאה