חקירה באזהרה נערכת על ידי חוקרים בקיאים ומיומנים מטעם רשויות האכיפה השונות בישראל, כאשר בסופו של יום אתם עלולים למצוא את עצמכם עומדים בפני הגשת כתב אישום במסגרתו מיוחסות לכם עבירות פליליות שונות. לכן, היה וזומנתם חלילה לחקירה מומלץ כי תיוועצו עם עורך דין פלילי ומנוסה, אשר יספק לכם מורה נבוכים באשר לטיב החקירה המתנהלת, וכן יסביר לכם את הסיכונים, הזכויות, הסוגיות המשפטיות ועוד כהנה שאלות שמטבע הדברים מתעוררות בקשר עם החקירה הפלילית.

בשורות הבאות יוסבר מהי חקירה באזהרה? כיצד להיערך אליה, מהם האתגרים העיקריים, ומדוע חשוב להיוועץ תחילה בעורך דין.

מה מייחד חקירה באזהרה?

בניגוד למתן עדות בפני החוקרים, חקירה באזהרה מורה לנו כי האדם הנחקר חשוד כי ביצע עבירה פלילית מסוימת. חקירה זו מתנהלת לרוב בחדרי החקירה,  נערכת בשפה שהחשוד מבין, תוך כדי תיעוד החקירה בכתב, כאשר לעתים יבוצע תיעוד חזותי או קולי של חילופי הדברים.

 

עוד חשוב לציין כי לפני תחילתה של חקירה תחת אזהרה, על החוקרים להקריא לאדם אזהרה, באשר לחשדות המיוחסים לו, כגון חשד לביצוע עבירות בגין קבלת דבר במרמה, חשד לביצוע עבירות מידע פנים, חשד לביצוע עבירות של תרמית בניירות ערך, חשד לביצוע עבירות שוחד או שמא עבירות מע"מ ומס הכנסה וכיו"ב עבירות שונות ומשונות המנויות בדין הישראלי. כמו כן, החוקרים צריכים להזהיר את החשוד כי כל דבר שיאמר בחקירה עשוי לשמש ראיה נגדו במסגרת ההליך הפלילי.

 

במסגרת זו החוקרים ימסרו לחשוד כי קיימת לו האפשרות לשמור על זכות השתיקה אך כי זו עשויה לחזק את הראיות נגדו, וכן כי קיימת לו האפשרות להיוועץ בעורך דינו.

האתגרים של חקירה באזהרה

לאחר שהסברנו מה זה חקירה באזהרה ניתן לעבור על חלק מהאתגרים המייחדים אותה. ראשית, אדם המצוי בחקירה כזו, בוודאי בפעם הראשונה, נתון כמובן תחת מסכת לחצים גדולה. הוא מבין כי תוצאות החקירה עלולות להוביל להגשת כתב אישום בסופו של הליך, וחלילה להרשעה פלילית שבצדה לעתים ענישה מאחורי סורג ובריח. שנית, בפני האדם עומדים חוקרים מנוסים שזהו לחם חוקם, אשר נוהגים לרוב בטכניקות ובמניפולציות על מנת לגרום לנחקר להודות ולהפליל את עצמו כמו גם מעורבים אחרים.

 

כך למשל, החוקרים עשויים להשתמש בשיטות חקירה  של החוקר הטוב והחוקר הרע, לומר לנחקר כי בידיהם חומרים מפלילים עליו, כי אחד ממכריו הפליל אותו, כי הוא צפוי לענישה ולהשלכות חמורות מאוד, לצאת עם הנחקר להפסקת סיגריה מדומה, לנקוט טקטיקות פסיכולוגיות, ועוד עשרות תרגילי חקירה מסוגים שונים.  

 

כמו כן, הנחקר עלול לפגוש במקרה אנשים "ניטראליים" לכאורה, שתפקידם לדובב אותו  למסור גרסה מסוימת ולהודות ביסודות העבירה, וקיימות כאמור שיטות חקירה רבות נוספות שנועדו להביא להפללתו של החשוד. על כן, קיימת חשיבות עצומה להתנהלות מושכלת במעמד החקירה, לשמירה על זכויות הנחקר, ולהתייעצות עם עורך דין.

זכויות הנחקר במעמד החקירה

במדינת ישראל, קיימים מספר חוקים לרבות חוקי יסוד, שנועדו להבטיח ולשמור על הליך הוגן ועל זכויותיו של הנחקר, ובין היתר, על הזכות להיוועץ בעורך הדין, ועל זכות השתיקה.

 

1. זכות ההיוועצות בעורך דין היא זכות של כל אדם, ובפרט של חשודים שנחקרים תחת אזהרה. זכות זו מאפשרת לנחקרים לקבל ייעוץ משפטי מקצועי, שיסייע להם להבין את זכויותיהם ואת ההליך הפלילי שבו הם מעורבים.

 

החוק קובע כי חשוד זכאי להיוועץ בעורך דין במהלך החקירה למעשה, מי שנחקר תחת אזהרה רשאי לבקש לזמן את עורך דינו לחקירה, או ליצור עמו קשר טלפוני. חשוב להדגיש כי בניגוד לרושם שעשוי להיווצר במהלך החקירה, הרי שהתייעצות עם עורך דין אינה מחזקת את החשדות נגד החשוד ומהווה כאמור חלק מזכויותיו.

 

2. זכות השתיקה היא זכותו של נחקר תחת אזהרה המצוי בחקירה פלילית, שלא להפליל את עצמו ולא לשקר לחוקריו ולשתוק לחלוטין בעת החקירה במקום לענות לשאלות החוקרים. עם זאת, חשוב לדעת כי לשימוש בה עשויות להיות גם השלכות שליליות שונות.

 

על כן, זוהי זכות שיש לעשות בה שימוש באופן מושכל, תוך התייעצות עם עורך דין פלילי.

חשיבות ההתייעצות עם עורך דין לפני חקירה באזהרה

כאמור, זכות ההיוועצות של חשוד הנחקר תחת אזהרה עם עורך דינו היא זכות יסוד במשפט הפלילי הישראלי.

  

ההיוועצות עם עורך הדין היא קריטית, מכיוון שהיא מאפשרת לחשוד לקבל את הייעוץ הראשוני, לקבל החלטה מושכלת באשר לאופן ההתנהלות בחקירה, להבין את החשדות המיוחסים לו וכן את האפשרויות העומדות בפניו, הסיכונים, הזכויות, וסוגיות עובדתיות ומשפטיות רלוונטיות.

 

כמו כן, עורך הדין יכין את הנחקר לתרגילים ותחבולות שהחוקרים עשויים לנקוט בהם, יעזור לנחקר לגבש את קו ההגנה בהליך, ולעתים ולא פחות חשוב – יעזור לו להיות נוכח בחקירה עם יותר ביטחון והבנה לגבי המתרחש, דבר  שמפחית במידת מה את הסיכון להפללה עצמית מתוך לחץ, חוסר ידע והתרגשות.

ליווי עורך דין לקראת חקירה- עו"ד מאור ברדיצ'בסקי

למשרד ברדיצ'בסקי ניסיון עשיר בניהול תיקים פליליים, והיכרות מעמיקה עם שיטות החקירה. עו"ד מאור ברדיצ'בסקי שירת כפרקליט בכיר בפרקליטות מיסוי וכלכלה בתל אביב במשך שנים רבות ולאחר מכן פתח משרד עצמאי העוסק בעיקר בעבירות הצווארון הלבן. לאורך השנים ליווה המשרד לקוחות רבים שמצאו את עצמם בפני חקירה באזהרה, וצוות המשרד העניק להם טיפול משפטי  צמוד ומסור למן הרגעים הראשונים. הניסיון הרב שרכש עו"ד ברדיצ'בסקי, כמו גם הבקיאות המעמיקה שלו במשפט הפלילי בכלל ובעבירות הצווארון הלבן בפרט, יסייעו  לכם לבנות כבר מההתחלה את הטקטיקה והאסטרטגיה הנכונה תוך שנספק לכם את המעטפת המשפטית המלאה לכל אורך הליך החקירה ושלבי ההליך הפלילי, והכל בתבונה, במסירות וברגישות.

 

זומנתם לחקירה? מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 050-621-5081 או 073-742-4446.

זכות ההיוועצות של חשוד הנחקר תחת אזהרה עם עורך דינו היא זכות יסוד במשפט הפלילי הישראלי

אכיפה מינהלית ועיצומים כספיים

אכיפה מינהלית ועיצומים כספיים

הוראות החוק בעניין הליך העיצום הכספי מעוגנות בפרק ח'3 לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 ("חוק ניירות ערך"), והוראות החוק בעניין הליך האכיפה המנהלי מעוגנות בפרק ח'4 לחוק ניירות ערך. בנוסף הליכי…

להמשך קריאה
השקעות לא מפוקחות ברשתות החברתיות

השקעות לא מפוקחות ברשתות החברתיות

בתחום דיני ניירות הערך קיימות הוראות רבות הנוגעות למתן ייעוץ השקעות ולניהול תיקים עבור הציבור הרחב, כמו גם גיוסי כספים מהציבור. אף על פי כן, בשוק ההון הישראלי קיימים יזמים,…

להמשך קריאה
עו ד הגבלים עסקיים

עורך דין הגבלים עסקיים

בעידן של ימינו יש צורך בשמירה על תחרות חופשית והוגנת במשק. רשות התחרות מופקדת על מגוון רחב של תחומים, בהם פיקוח על עסקאות, אכיפה, ייעוץ לגופי הממשלה והכנסת ועוד. הרשות…

להמשך קריאה
עורך דין קריפטו

מתי מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין מטבעות דיגיטליים?

בשנים האחרונות עולם המטבעות הדיגיטליים (המכונים לעיתים מטבעות וירטואליים או מטבעות קריפטוגרפיים) הולך וצובר תאוצה ברחבי העולם. בשונה ממטבעות פיזיים, מטבעות קריפטו (כגון ביטקוין ואתריום) אינם נשלטים על ידי גוף…

להמשך קריאה