שוק ההון ממלא תפקיד מרכזי במשק ובכלכלה הישראלית. הבורסה בישראל מהווה תשתית לגיוס כספים לצמיחה והתפתחות של החברות בישראל. לצורך הסדרת פעילותה קיימים חוקים ותקנות שמטרתם הגנה על ציבור המשקיעים ועל התפקוד התקין של שוק ההון הישראלי. הפיקוח והאכיפה של חוקים אלו נעשים באמצעות רשות ניירות ערך.

למרבה הצער, לעיתים קרובות מתעוררים חשדות לביצוע עבירות בשוק ההון, אשר יכולים להוביל לחקירה ולסנקציות פליליות ומנהליות חמורות. במקרים בהם נפתחת חקירה בשל התנהלות שנחשדת כבלתי תקינה, ישנה חשיבות מכרעת לייצוג של עו"ד המתמחה בייעוץ וליווי הליכי חקירה של רשות ניירות ערך. עורך דין כזה הוא למעשה עורך דין בתחום שוק ההון, שיש לו ידע וניסיון ספציפיים בטיפול בעבירות פליליות, הפרות מנהליות ובחקירות שמנהלת רשות ניירות ערך.

מה כוללות עבירות ניירות ערך?

מעשים בניגוד לדין המבוצעים על-ידי סוחרים, נושאי משרה, בעלי עניין ופעילים שונים בתחום שוק ההון, לרבות התאגיד עצמו, עשויים לגבש עבירות פליליות או הפרות מנהליות. ההבדל בין אכיפה פלילית ואכיפה מנהלית משמעותי מאד – ביצוע עבירה פלילית עלול להוביל להעמדה לדין  ולענישה שתכלול לעיתים קנסות כבדים ואף מאסר ממושך מאחורי סורג ובריח.

 

לעומת זאת, הפרה מנהלית נחשבת לקלה יותר, ותוביל לניהול הליכי אכיפה מנהליים. במקרה כזה, חקירה ברשות ניירות ערך עלולה להסתיים בעונשים בדרגות חומרה שונות, כגון עיצומים כספיים או איסור על כהונה כנושא משרה.

 

השלכות נוספות שעלולות להיגרם כתוצאה מחשד לביצוע עבירות פליליות או הפרות מנהליות, הן פגיעה חמורה בשם הטוב של החשוד או המפר, וכן התמשכות הליכים ועינוי דין לא מבוטל.

 

בין העבירות הפליליות בשוק ההון ניתן למנות:

 

– עבירות של תרמית בניירות ערך.

– עבירות של שימוש במידע פנים.

– עבירות דיווח ופרטים מטעים בדוחות.

– עבירות על חוק איסור הלבנת הון.

– עבירות על חוק השקעות משותפות בנאמנות.

– עבירות על חוק הייעוץ.

– עבירות על חוק העונשין.

 

בין ההפרות המנהליות בשוק ההון ניתן למנות:

 

– הפרות דיווח.

– תרמית בניירות ערך.

– מידע פנים.

– הפרות לפי חוק השקעות משותפות בנאמנות.

– הפרות לפי חוק הייעוץ.

– מכירת מניות חסומות.

– הצעה ומכירה ללא תשקיף.

– זירות סוחר.

– הטעיית הרשות.

מה חשוב לדעת לפני חקירה ברשות ניירות ערך?

הליך חקירה המנוהל על-ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך הוא הליך מורכב וסבוך. הליך החקירה עשוי לכלול ביצוע חיפושים, תפיסת מסמכים ותשאול עדים. לעיתים הרשות תקפיא חשבונות בנק ותחלט את רכוש החשודים. כמן כן חשודים ישתחררו לרוב תחת תנאים מגבילים שונים.

 

מכיוון שמדובר בהליך לא פשוט, שהשלכותיו עלולות להיות מרחיקות לכת, חשוב להיוועץ  עם עורך דין שוק ההון. מומלץ לקבל ייעוץ וליווי משפטי צמוד לאורך שלבי החקירה וההליך הפלילי או הליך האכיפה המנהלית.

 

כאשר נפתחת חקירה ברשות ניירות ערך , היתרונות של מתן שירותים משפטיים על-ידי עו"ד שוק ההון הם משמעותיים, ולעיתים עשויים לשנות את מצבו המשפטי של הנחקר.

איך בוחרים עורך דין שמתמחה בשוק ההון?

היות שתפקידו של עורך דין כזה משמעותי ביותר, חשוב לבחור בעורך דין בעל ניסיון, שמכיר היטב את הדין החל בתחום.  

עורך דין מאור ברדיצ'בסקי - מומחה בייעוץ וליווי הליכי חקירה של רשות ניירות ערך

עו"ד מאור ברדיצ'בסקי הוא בעל מוניטין מוביל וידע עשיר בתחום. עו"ד ברדיצ'בסקי עבד שנים רבות ברשות ניירות ערך ובמשרדים מובילים בתל אביב בתחום שוק ההון.  

 

עו"ד ברדיצ'בסקי מטפל בתיקים גדולים ומתוקשרים, ומעניק ללקוחותיו יחס אישי וצמוד, תוך מתן מעטפת משפטית כוללת ומלאה, ברגישות ומקצועיות.

 

המשרד מעניק ליווי שוטף למשקיעים פרטיים, חברות ציבוריות, גופים מוסדיים, נושאי משרה בכירים, דירקטורים ובעלי שליטה. אם קיבלתם חלילה זימון לחקירה פלילית או לבירור מנהלי במשרדי רשות ניירות ערך, צרו קשר בטלפון 073-742446.

במקרים בהם נפתחת חקירה בשל התנהלות שנחשדת כבלתי תקינה, ישנה חשיבות מכרעת לייצוג של עו"ד המתמחה  בייעוץ וליווי הליכי חקירה של רשות ניירות ערך.

אכיפה מינהלית ועיצומים כספיים

אכיפה מינהלית ועיצומים כספיים

הוראות החוק בעניין הליך העיצום הכספי מעוגנות בפרק ח'3 לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 ("חוק ניירות ערך"), והוראות החוק בעניין הליך האכיפה המנהלי מעוגנות בפרק ח'4 לחוק ניירות ערך. בנוסף הליכי…

להמשך קריאה
השקעות לא מפוקחות ברשתות החברתיות

השקעות לא מפוקחות ברשתות החברתיות

בתחום דיני ניירות הערך קיימות הוראות רבות הנוגעות למתן ייעוץ השקעות ולניהול תיקים עבור הציבור הרחב, כמו גם גיוסי כספים מהציבור. אף על פי כן, בשוק ההון הישראלי קיימים יזמים,…

להמשך קריאה
עו ד הגבלים עסקיים

עורך דין הגבלים עסקיים

בעידן של ימינו יש צורך בשמירה על תחרות חופשית והוגנת במשק. רשות התחרות מופקדת על מגוון רחב של תחומים, בהם פיקוח על עסקאות, אכיפה, ייעוץ לגופי הממשלה והכנסת ועוד. הרשות…

להמשך קריאה
עורך דין קריפטו

מתי מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין מטבעות דיגיטליים?

בשנים האחרונות עולם המטבעות הדיגיטליים (המכונים לעיתים מטבעות וירטואליים או מטבעות קריפטוגרפיים) הולך וצובר תאוצה ברחבי העולם. בשונה ממטבעות פיזיים, מטבעות קריפטו (כגון ביטקוין ואתריום) אינם נשלטים על ידי גוף…

להמשך קריאה