בתחום דיני ניירות הערך קיימות הוראות רבות הנוגעות למתן ייעוץ השקעות ולניהול תיקים עבור הציבור הרחב, כמו גם גיוסי כספים מהציבור. אף על פי כן, בשוק ההון הישראלי קיימים יזמים, מנהלים, יועצי השקעות, ופעילים נוספים אשר נוהגים לפעול בחוסר תשומת לב וידע בקשר עם הוראות הדין ובכך חושפים את עצמם לסנקציות משמעותיות.

לאחר שבשנים האחרונות נקטה רשות ניירות ערך פעולות אכיפה מגוונות כדי לשים סוף לתופעת גיוסי הכספים למיזמי השקעה שונים, ללא פרסום תשקיף כמתחייב, החלה הרשות בחודשים האחרונים להתמקד בפעולות אכיפה נגד מנהלי תיקים ויועצי השקעות אשר פועלים ללא רישיון מתאים כנדרש בדין.

 

בהקשר זה יובהר כי, החוק אשר עוסק בייעוץ ובניהול השקעות נחקק לראשונה בשנת 1995, בטרם צצו להם כמו פטריות לאחר הגשם, קבוצות דיון בטלגרם בפייסבוק ובווטסאפ, סרטונים בטיקטוק, באינסטגרם וביוטיוב, וכיו"ב רשתות חברתיות ופלטפורמות שונות אשר במסגרתן מתרחשת פעילות ערה ביותר של מתן עצות, החלפת טיפים, פרסום גרפים, איתותים טכניים, וחוות דעת בנוגע לקניה, החזקה ומכירה של ניירות ערך ונכסים פיננסיים שונים (כולל, בין היתר, מטבעות קריפטוגרפיים). הפעילות הנזכרת לעיל נעשית לא פעם על ידי "מנהלי קבוצה" או "גורואים" ו"מומחים" בתחום ההשקעות אשר מציגים את עצמם כבעלי ניסיון ומומחיות באסטרטגיות השקעה, ניתוח ומסחר. ברם, פעילות זו הנעשית כבשגרה, מתבצעת לרוב ללא כל ייעוץ משפטי, וללא הכרה של הוראות הדין, ואף אם אין כוונה פלילית בלבם של העוסקים במלאכה, הם בהחלט עשויים למצוא עצמם חשופים לסנקציות חמורות.

 

מיותר לציין כי המידע בנוגע לכדאיות ההשקעה בניירות הערך השונים, נמסר בדרך כלל ללא קשר ישיר למאפייני הלקוחות שצורכים את המידע, ללא בחינה של רמת הסיכון הפרטנית והרצויה, ולא פעם תוך זיקה ועניין אישי בנוגע להמלצות אלו. הרשות אף פרסמה אזהרה לציבור כי חלק מהגורמים אשר ממליצים על מניות או נכסים אחרים עשויים לבצע מניפולציה במסחר והרצה של נייר הערך באמצעות פעילות המכונה Pump and dump, קרי העלאת שער נייר הערך, ואז מכירתו וזריקת הסחורה תוך הפקת רווחים ניכרים לכיסם וגרימת הפסדים לציבור המשקיעים. אוסיף כי פעילות זו תאפיין בעיקר מניות דלות סחירות.

 

עוד יובהר, כי למרבה הצער הרשות עצמה לא פרסמה עד כה קריטריונים ברורים בנושא, והחוק הקיים כאמור, לרבות הצעות חוק בעניין שנועדו להתמודד עם התפתחויות הטכנולוגיה ולייעל את השימוש באמצעים הטכנולוגיים הקיימים (אשר חלקן טרם אושר ועודנו ממתין להערות הציבור), הותירו את השטח אפור, עמום ונתון לפרשנויות של "השחקנים" השונים בתחום, אשר חורשים את הקרקע הלא חרושה תוך שהם חושפים את עצמם לשלל סנקציות שעשויות להיות מופעלות כנגדם בבוא העת.

 

לסיכום, מקום בו הרשות סבורה כי מדובר בפעילות המפרה את הוראות הדין היא תדרוש לרוב להפסיק לאלתר את הפעילות המפרה. לעתים תנקוט הרשות בהליכי אכיפה נוספים, כגון הליכי בירור מנהלי או פתיחה בחקירה פלילית במקרים החמורים. לכן, מוטב לכולנו לנקוט בזהירות ובשום שכל בתחום ההשקעות ולפעול בהתאם להוראות הדין.

הליכי האכיפה המנהלית והחקירות הפליליות שעורכת רשות ניירות ערך – עו"ד מאור ברדיצ'בסקי

למשרד ברדיצ'בסקי ניסיון עשיר בניהול תיקי ניירות ערך, והיכרות מעמיקה עם גורמי האכיפה. עו"ד מאור ברדיצ'בסקי שירת כפרקליט בכיר ברשות ניירות ערך במשך שנים רבות ולאחר מכן פתח משרד עצמאי העוסק בתחום שוק ההון ובעבירות הצווארון הלבן. לאורך השנים ליווה המשרד לקוחות רבים שמצאו את עצמם בפני הליכי בדיקה, חקירה, בירור ותשאול, וצוות המשרד העניק להם טיפול משפטי צמוד ומסור מהרגע הראשון. הניסיון הרב שרכש עו"ד ברדיצ'בסקי, כמו גם הבקיאות המעמיקה שלו בתחום שוק ההון בכלל ובעבירות ניירות ערך בפרט, יסייעו  לכם לבנות כבר מההתחלה את הטקטיקה והאסטרטגיה הנכונה ואנו נספק לכם את המעטפת המשפטית המלאה לכל אורך ההליך,  בתבונה, במסירות וברגישות.

 

מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 073-742-4446

מוטב לכולנו לנקוט בזהירות ובשום שכל בתחום ההשקעות ולפעול בהתאם להוראות הדין

אכיפה מינהלית ועיצומים כספיים

אכיפה מינהלית ועיצומים כספיים

הוראות החוק בעניין הליך העיצום הכספי מעוגנות בפרק ח'3 לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 ("חוק ניירות ערך"), והוראות החוק בעניין הליך האכיפה המנהלי מעוגנות בפרק ח'4 לחוק ניירות ערך. בנוסף הליכי…

להמשך קריאה
השקעות לא מפוקחות ברשתות החברתיות

השקעות לא מפוקחות ברשתות החברתיות

בתחום דיני ניירות הערך קיימות הוראות רבות הנוגעות למתן ייעוץ השקעות ולניהול תיקים עבור הציבור הרחב, כמו גם גיוסי כספים מהציבור. אף על פי כן, בשוק ההון הישראלי קיימים יזמים,…

להמשך קריאה
עו ד הגבלים עסקיים

עורך דין הגבלים עסקיים

בעידן של ימינו יש צורך בשמירה על תחרות חופשית והוגנת במשק. רשות התחרות מופקדת על מגוון רחב של תחומים, בהם פיקוח על עסקאות, אכיפה, ייעוץ לגופי הממשלה והכנסת ועוד. הרשות…

להמשך קריאה
עורך דין קריפטו

מתי מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין מטבעות דיגיטליים?

בשנים האחרונות עולם המטבעות הדיגיטליים (המכונים לעיתים מטבעות וירטואליים או מטבעות קריפטוגרפיים) הולך וצובר תאוצה ברחבי העולם. בשונה ממטבעות פיזיים, מטבעות קריפטו (כגון ביטקוין ואתריום) אינם נשלטים על ידי גוף…

להמשך קריאה